Blogi
Virheet kiinteistöjen ja asuinhuoneistojen kaupoissa
Oman asunnon ostaminen on suurimalle osalle suomalaisista suurin yksittäinen investointi elämänsä aikana. Asuntokauppojen suuresta taloudellisesta intressistä huolimatta asuntokauppoihin liittyy usein pankin antaman lainapäätöksen jälkeen nopea aikataulu, jossa...
Asuntokauppariita
Asunnon ostaminen ja myyminen voivat olla arvoltaan suurimpia taloudellisia sopimuksia, joita ihminen tekee elämänsä aikana. Suomessa tehdään vuosittain arvioiden mukaan noin satatuhatta asuntokauppaa. Laki säätelee asunto- ja kiinteistökauppaa. Asunto-osakkeen...
Osakassopimus
Osakassopimus on osakeyhtiön osakkeenomistajien välinen sopimus, jolla säännellään osakkaiden keskinäisiä suhteita ja osakkaiden oikeuksia ja velvollisuuksia yhtiössä. Osakassopimus parhaimmillaan toimii myös tärkeänä elementtinä yhtiön tulevaisuudentavoitteiden...
Ympäristörikos ja seuraamukset
Oikeuskäytännössä ympäristörikoksiin on viimeisen vuosikymmenen aikana kiinnitetty enemmän huomiota. Erityisesti yritysten näkökulmasta tulee huomata yhteisösakon merkitys. Yhteisösakko on rangaistus yhteisölle sen toiminnassa aiheutuneesta lainvastaisesta...
Yrityskauppa on prosessi
Yrityskauppa on investointi, jolta odotetaan tuottoa pitkällä aikavälillä. Yrityskauppaprosessi lähtee yleensä liikkeelle strategian mukaisesta tavoitteesta. Usein yritys etsii yrityskaupalla synergioita, sillä suurempi liiketoimintayksikkö pystyy vastaamaan...
Liiketoimintakauppa ja virheellinen tieto
Liiketoimintakauppa on toimenpide, jolla yrityksen liikeomaisuus myydään. Liiketoimintakaupassa myydään oikeudet harjoittaa yrityksen liiketoimintaa tai liiketoiminnan osaa, se ei siis vaikuta osakeomistuksiin eikä velkojen ja vastuiden siirtymiseen, kuten...
Hyvä brändi kannattaa suojata
Brändi muodostuu useasta tekijästä – yrityksen ja tuotteiden nimistä, tunnuksista, logoista, musiikista ja nykyisin myös verkkoilmeestä. Se luo mielikuvan siitä, mitä yritys tekee, mitä se tuottaa ja miten se tämän tekee. Ennen kaikkea brändi erottaa yrityksen sen...
Yhteisön tavaramerkki
Yhteisön tavaramerkki kattaa koko Euroopan Unionin alueen. Rekisteröinnin oikeusvaikutukset ovat koko alueella samat. Yhteisön tavaramerkkiä haettaessa rekisteröintiviranomaisena toimii Euroopan yhteisön Sisämarkkinoiden harmonisointivirasto (OHIM, Office for...
Immateriaalioikeuksien merkitys kasvuyhtiöiden yrityskaupoissa
Kasvuyhtiöiden yrityskaupoissa kaupan kohteena on tyypillisesti yritysvarallisuus, joka koostuu yhä useammin perinteisen omaisuuden sijaan pitkälti aineettomista oikeuksista eli immateriaalioikeuksista. Kärjistäen ilmaistuna voidaan sanoa, että yrityskaupoissa myytiin...
Työsuhdekeksintölaki velvoittaa sekä työnantajaa että työntekijää
Suomessa on voimassa Laki oikeudesta työntekijän tekemiin keksintöihin (656/1967), jota kutsutaan työsuhdekeksintölaiksi. Nimestään huolimatta lakia sovelletaan niin työ- kuin virkasuhteissa tehtyihin, Suomessa patentoitavissa oleviin keksintöihin. Patentoitavissa...
Tavaramerkki on tuotteen tunnusmerkki
Tavaramerkki on elinkeinonharjoittajan tuotteiden tunnusmerkki. Tavaramerkin tarkoituksena on toimia eri yritysten tuotteiden, palveluiden tai tavaroiden erottamisvälineenä. Tavaramerkki antaa haltijalleen yksinoikeuden kyseisen merkin käyttöön tuotteiden...
Tavaramerkin rekisteröinti
1. Mikä on tavaramerkki? Tavaramerkki on elinkeinonharjoittajan tuotteiden tunnusmerkki. Tavaramerkin tarkoituksena on toimia eri yritysten tuotteiden, tavaroiden tai palveluiden erottamisvälineenä. Tavaramerkkejä on erilaisia. Tavaramerkki voi olla sana, lause,...
Tarvitsetko lakimiestä?
Varaa aika arviointiin
Ota yhteyttä
Miten voimme auttaa?
Tarjoamme lakipalveluita yrityksille ja yksityishenkilöille.
Toimimme Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla, Etelä-Pohjanmaalla, Keski-Suomessa sekä Virossa. Tarjoamme palveluitamme myös muualla Suomessa.
Ota yhteyttä
Asianajotoimisto Legistum Oy
"*" näyttää pakolliset kentät